Predsednik Programskog saveta RTS-a Milivoje Pavlović pismom je od glavnog i odgovornog urednika RTS Nenada Lj. Stefanovića zatražio analizu emisije „Da možda ne“, koja je, po njegovoj oceni, uznemirila javnost.

Pavlović smatra da su posredstvom emisije koja je bila posvećena presudi Haškog tribunala ratnim liderima bosanskih Hrvata i Hrvatskoj, stavljene u opticaj pred milionskim gledalištem neistine o uzrocima razbijanja Jugoslavije, ulozi Srbije i više puta ponovljena fraza o agresiji Srbije na Sloveniju, Hrvatsku, BiH, a povod je bila presuda u kojoj se govori o agresiji Hrvatske, a ne o agresiji Srbije.

On je za Tanjug ponovio da emisija, autorke Olivere Kovačević, „bitno odudara od uređivačkih standarda, kojima treba da se rukovodi javni medijski servis“ .

– Debata na veoma delikatnu i ozbiljnu temu nedopustivo je slabo pripremljena i loše vođena, te kao takva ne doprinosi odgovornom i nepristrasnom informisanju građana o događajima iz bliske prošlosti – rekao je.

Šta je sporno u emisiji?

Na pitanje Tanjuga u čemu emisija odudara od profesionalnih standarda, Pavlović objašnjava da je javnost sastavljena od različitih ljudi, da možda ima i onih kojima se dopala emisija, ali i da nije dobro pripremljena i vođena:

– Da nije dobar izbor gostiju, da se priča okrenula iz rasprave o presudi Haškog tribunala kojom je utvrđena odgovornost hrvatske države i hrvatskih vojnih i političkih činalaca i da je u presudi napisano da je Hrvatska izvršila agresiju na BiH, naročito u svom drugom delu, u raspravu o odgovornosti Srbije i više puta je ponovljeno u emisiji ono što u presudi ne piše, a to je da je Srbija izvršila agresiju i onda se sve pretvorilo u razgovor o srpskoj odgovornosti.

– Smatram da nisu dobro izabrani sagovornici, da nisu obavljene pripreme i da emisija nije dobro vođena – objasnio je Pavlović.

Navodi da o najsloženijim pitanjima iz naše novije prošlosti, i ne samo novije treba da se razgovara, „ali treba da govore kompetentni ljudi“. Kako dodaje, emisija je trebalo da se pripremi malo bolje, da se vodi malo bolje, i ukazuje da se u toj emisiji čuo niz neosnovanih ocena, da je imala čudan tok…

– Tu su se uključenjem jednog sagovornika iz Sarajeva vređali neki ljudi u studiju, posebno Miroslav Lazanski, za koga je učesnik razgovora iz Sarajeva više puta rekao da priča gluposti, a nije pričao gluposti, da je bilo međusobnog vređanja i da takav rijaliti ne treba RTS-u naročito kad su na dnevnom redu u udarnom terminu tako ozbiljne teme“.

Koga je i šta uznemirilo?

Autorka emisije Olivera Kovačević rekla je za Tanjug da je u medijima primetila da se Milivoje Pavlović „uznemirio“, ali da nije razumela šta je problem sa njenom emisijom.

– On je uočio da se u emisiji govorilo o odgovornosti Srbije, a ne Hrvatske i da je to neobjektivna interpretacija – dodaje Kovačević i pita „šta je problem sa emisijom Da Možda Ne za Milivoja Pavlovića“.

– Ako je tema emisije – poslednje presude Haškog tribunala – Slučaj Mladić i Prlić, zašto je problem da se govori o odgovornosti Srbije? Valjda nas to više zanima? Ne bih da nagađam šta je konkretno neobjektivno bilo u emisiji, ali nisam u dilemi koji novinarski kodeks i standard RTS-a da primenim. Sigurno ne onaj iz 1991-94. kada je gospodin Pavlović bio ministar informisanja, ali ni onaj iz 1995. kada je bio direktor Radio Beograda, a neki njegovi novinari, posle „Oluje“ sačekivali srpske izbeglice iz Hrvatske sa pitanjem „kojim dobrom“ – poručila je Kovačević.

Ona ističe i da je „današnja Srbija bolja“ i podvlači da Programski savet RTS ima pravo da razmatra, daje preporuke i predloge, ali ne i da uređuje emisije uz ocenu da napad na emisiju smatra neprimerenim pritiskom na slobodu govora i novinarstvo.

Ko snosi odgovornost?

Pavlović, međutim, smatra i da su „u toj emisije umnožene i stavljene u opticaj pred milionskim gledalištem neke krupne neistine o uzrocima razbijanja Jugoslavije, o ulozi Srbije i više puta je ponovljena fraza o agresiji Srbije na Sloveniju, Hrvatsku, BiH, a povod je bila presuda u kojoj se govori o agresiji Hrvatske, a ne o agresiji Srbije“.

Kako je naveo, u studio je „dovedena ekipa“ od koje se po prirodi stvari nije moglo izvući više.

– U tome vidim odgovornost urednika, voditelja, pa i glavnog urednika – kaže predsednik Programskog saveta RTS.

– To još nije nikakva celovita ocena. Mi ćemo doći do te ocene kada dobijemo izveštaj i kada sagledamo celinu stvari, kada se sastane Programski savet i čujemo druga mišljenja. Ja sam izneo nekoliko svojih kratkih gledalačkih ocena – ukazao je i dodao da nema nikakvih razloga da se nešto unapred zaključuje.

– Ovih nekoliko opaski su moje ocene, kao gledaoca, pogledaću emisiju još jednom i čekam odgovor urednika RTS i mišljenje članova Saveta – dodao je i poručio da nema ništa neobično da se Savet o tome izjasni.

– Savet i postoji da bi u ime javnosti ocenjivao i vrednovao učinak radio-televizijske produkcije u celini, pa i pojedinih krupnijih proizvoda. Tu ništa nije neobično – zaključio je Pavlović, koji je precizirao da je pismo poslao u petak i da tek čeka odgovor, a potom će, kaže, sazvati sednicu Programskog saveta i oni će doći do neke celovite ocene.