Slavlje hrvatskih fudbalera, vicešampiona sveta, preraslo je u oštru debatu zbog učešća kontroverznog pevača Marka Perkovića Tompsona. Nastup otvoreno proustaškog pevača bacio je senku na uspeh sportista.

Mnogo bure, i to sa pravom, diglo se povodom činjenice da je čuveni izvođač ustaških pesama Marko Perković Tompson ne samo bio prisutan na dočeku hrvatskih fudbalera po povratku sa Mundijala, već sa njima bio i u otvorenom autobusu koji se kretao ulicama Zagreba, a onda i pevao za njih na Trgu bana Jelačića.

U anketi hrvatskog portala Indeks, čak 69 odsto čitalaca smatralo je da nije u redu što je on doveden, upravo zbog huškačkog repertoara po kom je poznat.

Tompson (inače optužen za utaju poreza u Hrvatskoj) rekao je da je poziv da dođe dobio od trenera reprezentacije Zlatka Dalića i kapitena Luke Modrića. Postavlja se pitanje koliko su ostali reprezentativci želeli da slave uz huškača, a koliko su na to pristali pomirljivosti radi.

Dalić se čak naljutio na novinare što su ga pitali zašto je Tompsona doveo i u svoj rodni Varaždin na slavlje, pa je nervozno odbrusio kako su predstavnici medija „došli provocirat“ te da su Tompsonove pesme „himne reprezentacije“.

Činjenica da su kontroverznog pevača, za kog hrvatski mediji podsećaju da je „zabranjen u pola Evrope, ali ne i u njihovoj zemlji“, pozvali najistaknutiji članovi „vatrenih“, strateg vicešampiona sveta i najbolji igrač Mundijala, dodatno je bacila senku na hrvatsko slavlje.

Na dočeku u Zagrebu Tompson je otpevao „Lijepa li si“, u kojoj se svojata teritorija susedne države, među hrvatskim nacionalistima poznate kao Herceg-Bosna, Modrić ga je zamolio da otpeva još jednu, ali nije bilo matrice, pa je Perković „na suvo“ odradio „Geni kameni“. Slučajno ili ne, program se završio posle refrena, pa Tompson nije stigao da otpeva stih „loša bila četrdeset peta, rasula nas preko svijeta“ te da ne bude zabune na koga se misli i nastavak, „plave krvi, bijela lica, rađaju se nova dica“.

Kako kaže naš proslavljeni pisac Filip David, svetsko prvenstvo u fudbalu jača nacionalizme u svim državama, pa je najbolje za početak razdvojiti ono što je fudbal i ono što dolazi posle toga.

– Ovakvo slavlje Hrvata samo govori u kakvoj regiji živimo. Nerado gledam na pojavljivanje Tompsona na slavlju kao i na ono što su naši tabloidi pisali o Hrvatima. Zaraženi smo virusom nacionalzma, ali onog prožetog šovinizmom, koji je zasnovan na mržnji prema drugom. Zbog toga smo u dobroj meri bolesna društva. Ne ide nam naruku i što svuda u svetu jača populizam, koji je usko vezan sa nacionalizmom, a koliko će to da traje i da li će se opet završtiti svetskom katastrofom ili će se izduvati, teško je reći. Mislim da smo, nažalost, bliži novoj katastrofi – kaže David.

Iako u Srbiji imamo sličnih primera među pevačima, oni nisu ni izbliza toliko važni i uticajni kao Tompson u Hrvatskoj. Zabranjen u većini evropskih zemalja, ali kod kuće je i dalje heroj. Tako ne čudi kad hrvatski fubaleri pobedu protiv Argentine slave uz pesmu „Bojna Čavoglave“, koja počinje sa ustaškim pozdravom „za dom spremni“ i nastavlja uz otvorene pretnje „čujte srpski dobrovoljci, bando četnici, stići će vas naša ruka i u Srbiji“. Ne čudi ni kada na njegov koncert na stadionu Maksimir dođe 50.000 ljudi i pola hrvatske vlade iako svako od njih zna da je Tompson na repertoaru imao i pesmu „Jasenovac i Gradiška Stara“ koja veliča pokolj ustaša u logorima.

Dragan Koković, sociolog i profesor na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, kaže da praćenje slavlja Hrvatske i Francuske govori mnogo o „malim“ i „velikim“ zemljama.

– U malim i slabije razvijenim zemljama sportista je neka vrsta heroja, oličenja nacije, dok je u velikim i bogatim, poput Francuske, on još jedan običan proizvod. I to se lepo videlo u slavlju Hrvatske i Francuske. Hrvati su uspeli neverovatno da se homogenizuju, mobilizuju narod, dok Francuzi nisu imali toliko euforično slavlje, na kraju je sve završilo i neredima, te se ponovo povela debata oko problema sa migrantima – objašnjava Koković.

U prilog tome govori i činjenica da bronzanoj generaciji hrvatskih fudbalera 1998. godine nije palo na pamet da slave uz Tompsona, on je bio daleko od te bine dok su fudbaleri sa nje pevali pesmu „Mare i Kate“.

Ko je Marko Perković Tompson

  • Rođen 27. oktobra 1966. u selu Čavoglave u Dalmatinskoj zagori, učio za ugostitelja
  • Tompsona je iznedrio rat 1991. godine, a za njegovu popularnost krivi su ni manje ni više nego „feralovci“, koji su iz šale kasetu sa pesmom „Bojna Čavoglave“ odneli u Radio Split
  • Koncerti su mu zabranjivani u nekoliko zemalja, a u martu ove godine zabranjeno mu je da koristi ustaško „U“, svastike i pozdrav „Zig hajl“
  • Tompsonovi koncerti dosad su bili zabranjeni ili otkazani zbog javnog pritiska, između ostalih, u Holandiji, Nemačkoj, Švajcarskoj i Sloveniji, državama u kojima se ovaj izvođač opisuje kao promoter neonacizma i ustaštva
  • pamti se njegovo pevanje koljačke pesme „Jasenovac i Gradiška Stara“, te činjenica da mu najveći hit započinje ustaškim pozdravom „za dom spremni“

Glumice osule paljbu na Tompsona

Čim se Tompson pojavio u slavljeničkom autobusu, krenula je buna na društvenim mrežama, neki hrvatski političari poput Kreše Beljka, predsednika Hrvatske seljačke stranke, nazvali su ga „ustaškim smećem“, a reagovale su i hrvatske glumice. Nina Janjić na Tviteru je napisala „Mi volim us..t pred kraj“, a podržale su je Tihana Lazović i Jelena Veljača.

Najbrutalniji komentar napisala je Ivana Runjić, ćerka pokojnog kompozitora Zdenka Runjića:

– A nekad mu je i plaćano da ne peva! – istakla je aludirajući na aferu kad mu je Hrvatska demokratska zajednica u jeku kampanje davala pare da ćuti i ne nastupa za druge stranke.

Nije mu mesto u sportu

Selektor Hrvatske Zlatko Dalić rekao je novinarima da nema mesta za pitanja o Tompsonu, jer je on „himna“.

– Dalićeva izjava o Tompsonu je ružna, sport je univerzalna vrednost i on tu nije trebalo da se nađe. Degutantno je što o njemu i danas pričamo, ali očigledno da su stasale neke nove generacije koje ga obožavaju – kaže sociolog Dragan Koković.

Dežulović: Bez zle namere stvorili smo čudovište

– Jedne večeri s ratišta došao je mladić s „dugom ricavom kosom“ i audio-kasetom na kojoj je bila pesma „Bojna Čavoglave“. Prijatelji i ja stvorili smo čudovište, bez ikakve zle namere. Sve je trebala biti samo dobra zezancija. Ljudi su nas preozbiljno shvatilii i sada je Tompson najkontroverzniji pevač u Hrvatskoj – priča Boris Dežulović, jedan od osnivača nedeljnika „Feral tribjun“ iz Splita.

Reakcije

„Tompson sa fudbalskom reprezentacijom?! Je..te se, nogometaši! Ali znajte da ću se ovde uvek boriti da, ko god to poželi, navija za vas, jer mene isključivo zanima da moj narod bude civilizovan i tolerantan!“, napisao je reditelj Srđan Dragojević na Tviteru.

„Ne je.. mene uspeh hrvatske repke. Ne. Drago mi je i svaka čast. Veličanstvena igra, krunisana zasluženim finalom. I navijao sam za Hrvatsku do polufinala, radovao se radosti svih mojih prijatelja. Tompson u busu. To me je.. Capisci?“, reagovao je glumac Sergej Trifunović na Tviteru.

– Zaraženi smo virusom nacionalzma, ali onog prožetog šovinizmom, koji je zasnovan na mržnji prema drugom. Zbog toga smo u dobroj meri bolesna društva – kaže pisac Filip David.

 

(blic)